Když oděvy promlouvají vůní, aneb příběh aviváže

Když na přelomu století vznikly první parfémy s využitím syntetických vůní, asi málokdo tušil, že najdou využití i v další oblastí každodenního života – v péči o oděvy. S umělými přísadami bylo možné zahájit masovou produkci a parfémy se tak mohly uplatnit i v jiných, doposud nevídaných výrobcích, jako byla „změkčovadla“, neboli aviváže.

První aviváže byly vyvinuty v textilním průmyslu v průběhu první poloviny dvacátého století. V té době proces, který byl použit k barvení bavlněných vláken zanechával látku velmi tvrdou na omak. Na začátku 20. století proto byly vynalezeny přípravky známé jako „změkčovadla bavlny“ s cílem zlepšit pocit z těchto vláken po barvení. Typické změkčovadlo bavlny se skládalo ze sedmi dílů vody, tří dílů mýdla, a jednoho dílu olivového a kukuřičného oleje a loje.

S pokroky v organické chemii byly vytvořeny další nové sloučeniny, které byly ve změkčování tkanin účinnější. Tyto vylepšené prostředky brzy našly cestu ke komerčnímu využití. Jednou z nich byl i přípravek Sil od firmy Henkel, který „při máchání dával vonnou svěžest prádlu“ (ukázka ze 30. let dvacátého století).

Rozmach v 60. a 70. letech

K rozmachu v odvětví aviváží došlo poté v 60. a 70. letech, kdy se výrobci předháněli v přinášení nových a nových vůní. Také receptury se zlepšovaly, aby prádlo bylo po použití měkčí na dotek a odstranila se z něj statická elektřina.
I přes jejich rostoucí popularitu aviváže trpěly jednou zásadní nevýhodou: chemické změkčovací látky nebyly kompatibilní s detergenty, a proto nemohly být přidávány do pracího cyklu společně s pracími prostředky, ale až do cyklu máchání. Zpočátku toto omezení nutilo spotřebitele zopakovat praní, pokud chtěli zjemnit své oblečení. Tento nedostatek později vyřešily automatické pračky se zásobníkem na aviváž.

Ultra-koncentrované receptury

V 90. letech zavedli přední výrobci aviváží, a mezi nimi i společnost Henkel, ultra-koncentrované receptury, u kterých je dávkování sníženo na jednu čtvrtinu, a proto mohou být aviváže baleny v menších a skladnějších nádobách. Za další desetiletí se takovéto koncentráty natolik „zabydlely“ v našich koupelnách, že se staly již jedinou formou, ve které se aviváže v současnosti nabízejí.

Co přineslo 21. století?

Dalším milníkem ve vývoji aviváží byl rok 2002, kdy byla zavedena varianta pro péči o citlivou pokožku, která byla certifikována Evropským centrem pro výzkum alergií ECARF (Silan Sensitive).

V roce 2014 zavedla společnost Henkel také první aviváž s obsahem vybraných vonných olejů Silan Soft & Oils, přičemž se inspirovala nejnovějšími trendy z oblasti kosmetiky. Inovativní složení řady Silan Soft & Oils s luxusními vonnými oleji chrání každé vlákno prádla a přináší jemnost a dlouhotrvající svěžest s každým vypráním. Tyto vysoce kvalitní ingredience byly použity exkluzivně pro tuto řadu aviváží od firmy Henkel.

Aktuální novinka – řada prémiových aviváží Silan Suprême posouvá oblast péče o prádlo ještě dál, do světa luxusních vůní inspirovaných francouzskými parfémy, přičemž nám umožní intenzivní zážitek z kombinace měkkosti našeho prádla a vytříbené vůně, která se ponese s námi, kamkoliv zavítáme.